Lista wpisów
Lista wpisów

Ile godzin powinien spać człowiek? Zapotrzebowanie na sen w zależności od wieku.

29.04.2021
Autor: Selene
#PORADY

Jaka jest optymalna ilość snu dla niemowlaka, a jaka dla nastolatka? To pytania, które zadają sobie rodzice, najpierw patrząc na baraszkującego wczesnym ranem urwisa, a potem na zakuwającego po nocach młodego dorosłego. Ale wiedza o zapotrzebowaniu na sen i jego roli w życiu człowieka może być przydatna także w dorosłym życiu.

Pozwala sprawdzić, czy faktycznie przesypiamy tyle, ile powinniśmy i szybciej zareagować w przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości. Ile godzin snu jest potrzebne do tego, aby się wyspać? Podpowiadamy!

Ile powinno się spać? Długość snu według wieku człowieka.

Łatwo zaobserwować, że zapotrzebowanie na sen zmienia się wraz z wiekiem. Noworodki potrafią przespać prawie całą dobę, co często bywa powodem do niepokoju dla świeżo upieczonych rodziców. Jeżeli dziecko budzi się na jedzenie i przybiera na wadze, nie trzeba się jednak martwić. Sen to główne „zadanie” maluchów przez pierwsze tygodnie po porodzie.

Ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. W trakcie snu organizm młodego człowieka ciężko pracuje: przysadka mózgowa produkuje hormon wzrostu, a układ nerwowy utrwala engramy, czyli ślady pamięciowe „odciśnięte” w ciągu dnia.

Chłopiec leżący w pościeli z nadrukiem siana

Pościel Hayka siano w rozmiarze 100x135cm

Długość snu zmienia się wraz z upływem lat. Im jesteśmy młodsi, tym więcej czasu spędzamy w objęciach Morfeusza. Zapotrzebowanie na sen stabilizuje się, gdy osiągamy dojrzałość, czyli w okolicach 18. roku życia.

Statystyczny dwudziestolatek będzie więc przesypiać tyle samo co statystyczny czterdziestopięciolatek. Oczywiście każdy z nas jest inny i ma nieco inne potrzeby. Jedni do pełnej regeneracji będą potrzebowali ośmiu godzin snu, innym wystarczy sześć lub siedem. Ile potrzeba snu w starszym wieku? Problem ze snem często pojawia się u seniorów. Wiele osób bagatelizuje problem, zwalając winę na karb wieku.

Choć z wiekiem poziom melatoniny spada i osobom po 60. roku życia trudniej jest spędzić w łóżku 6-8 godzin, zaburzenia snu warto skonsultować z lekarzem. Odpowiednio dobrana terapia może znacząco poprawić komfort życia.

Grupa wiekowa

Optymalna długość snu w godzinach

Niemowlęta (0-3 miesiące)

14-17

Niemowlęta (4-11 miesięcy)

12-15

Dzieci (1-2 lata)

11-14

Dzieci (3-5 lat)

10-13

Dzieci (6-13 lat)

9-11

Nastolatki (14-17 lat)

8-10

Dorośli (18 i więcej lat)

7-9

Seniorzy (powyżej 65. roku życia)

7-8

 

Dlaczego sen jest taki ważny? Wpływ snu na zdrowie.

  • Poprawa odporności

Zbyt mała ilość snu negatywnie wpływa na układ immunologiczny. To znaczy, że organizmowi trudniej się bronić przed drobnoustrojami chorobotwórczymi. Dlatego długi sen ma ogromne znacznie dla odporności.

  • Lepsza przemiana materii

Utrzymanie odpowiedniej wagi to nie tylko dieta i aktywność fizyczna. Regularny sen pomaga wyrównać metabolizm. Zbyt mała ilość snu powoduje wzrost hormonów, które wpływają m.in. na magazynowanie tkanki tłuszczowej.

  • Poprawa pamięci i koncentracji

W trakcie snu mózg, niczym komputer, porządkuje i kataloguje informacje zebrane w ciągu dnia, zapisując te, które są istotne, i usuwając te, które uzna za niepotrzebne. Odpowiednia długość snu umożliwia odbudowę neuroprzekaźników, usprawniając pracę całego układu nerwowego.

  • Lepsze samopoczucie

Długi sen wpływa na poprawę nastroju. Gdy jesteśmy wyspani, mamy więcej energii i chęci do życia. Jesteśmy bardziej kreatywni i otwarci na innych.

  • Wytwarzanie hormonu wzrostu

W trakcie snu dzieci rosną… naprawdę! To czas, kiedy przysadka mózgowa produkuje somatotropinę, popularnie nazywaną hormonem wzrostu. Dzieci, które zbyt mało śpią, często cierpią na zaburzenia wzrostu.

Jak rozpoznać, że śpimy zbyt mało?

„W końcu się wyspać” – to marzenie większości młodych rodziców. Ale problemy ze snem mają nie tylko opiekunowie dzieci i niemowląt, ale także osoby, które mają zaburzony rytm dobowy np. pracujące w systemie zmianowym, prowadzące nieregularny tryb życia, nadużywające alkoholu lub cierpiące na bezdechy senne. Problem ze snem mają także osoby starsze, co ma związek ze spadkiem poziomu melatoniny, który zaczyna się koło 40. roku życia.

Jak rozpoznać pierwsze sygnały, które świadczą o zbyt małej ilości snu?

  1. Nie możesz się skupić na wykonywanych zadaniach.
  2. W ciepłych pomieszczeniach natychmiast czujesz ospałość.
  3. Bez power napa w ciągu dnia trudno Ci funkcjonować.
  4. Przysypiasz w trakcie wykonywania codziennych czynności.

Jakie są skutki małej ilości snu?

Krótkotrwałe skutki zbyt małej ilości snu czujemy natychmiast: bóle głowy, trudności z pamięcią i koncentracją, rozdrażnienie, spadek nastroju. Długotrwałe konsekwencje braku snu mogą być jednak dużo poważniejsze. Człowiek, który jest niewyspany, zachowuje się jak po spożyciu środków psychoaktywnych: traci zdolność do trzeźwej oceny sytuacji i ma upośledzone zdolności motoryczne. Prowadzenie pojazdu w takim stanie może zwiększyć ryzyko zaśnięcia za kierownicą i spowodowania groźnego w skutkach wypadku.

Czy zbyt duża ilość snu też jest niezdrowa?

Zbyt mała ilość snu przez wiele lat może mieć katastrofalne skutki zdrowotne. Ale według niektórych badań, zbyt duża ilość snu również może w negatywny sposób wpłynąć na funkcjonowanie organizmu. Warto jednak pamiętać, że potrzeba snu jest uzależniona nie tylko od wieku, ale także aktualnego stanu zdrowia i indywidualnych preferencji. Najważniejsze to podążanie za potrzebami swojego organizmu.

Problemy ze snem a choroby.

Zaburzenia snu mogą być efektem różnego rodzaju chorób takich jak zaburzenia lękowe, depresja, nerwica, choroby neurologiczne, nadciśnienie, choroba refluksowa, nadczynność tarczycy czy astma. Problemy ze snem mogą mieć też osoby zażywające niektóre leki i zmagające się z nadmiernym stresem. W przypadku problemów ze snem trwającymi dłużej niż cztery tygodnie warto skonsultować się z lekarzem.

Jak zadbać o optymalną ilość snu?

Odpowiednia ilość snu to nie wszystko: ważna jest również jego jakość. Dlatego, aby codziennie budzić się wypoczętym, warto prowadzić regularny tryb życia: wstawać i zasypiać mniej więcej o tych samych porach, pamiętając o tym, by wygospodarować 6-8 godzin snu. Na poprawę higieny snu wpływa także dobór odpowiedniego podłoża do spania, które zapewni podparcie dla całego ciała. Materac nie powinien być ani zbyt twardy, ani zbyt miękki.

Materac Selay Energy na łóżku stojącym w sypialni pod oknem

Hybrydowy materac Sealy Energy

Warto także pamiętać o codziennym wietrzeniu sypialni oraz ograniczeniu korzystania z urządzeń emitujących niebieskie światło takich jak komputery, smartfony czy tablety.

Ile godzin spać? Krótkie podsumowanie.

Choć każdy z nas jest inny i ma nieco inne potrzeby, uznaje się, że minimalna ilość snu dla osoby dorosłej to około 6 godzin. Optymalna: od 7 do 9. Potrzeba snu jest równie ważna co potrzeba jedzenia czy picia: umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Warto więc zadbać o to, aby się wysypiać: dla zdrowia i dobrego samopoczucia!

Nowości na blogu