Lista wpisów
Lista wpisów

Spanie na brzuchu – czy może być szkodliwe dla naszego zdrowia?

18.02.2021
Autor: Selene
#SPANIE NA BRZUCHU
#ZDROWY SEN

Wiele osób ma ulubioną pozycję do spania. Jednym najwygodniej śpi się na boku, innym na plecach, a jeszcze innym na brzuchu. Jeśli należysz do tej trzeciej grupy, koniecznie musisz zapoznać się z informacjami, które zebraliśmy dla Ciebie w tym artykule. Pozycja, w której śpisz, ma bowiem ogromny wpływ nie tylko na jakość snu, ale także funkcjonowanie całego organizmu!

A spanie na brzuchu może mieć wiele przykrych konsekwencji dla kręgosłupa i nie tylko. Sprawdź, jaka pozycja jest najzdrowsza do spania i jak zmienić swoje przyzwyczajenia, żeby efektywnie wypoczywać nocą.

Wady i zalety spania na brzuchu

Dla wielu osób spanie na brzuchu to najwygodniejsza pozycja. Ale jak się okazuje, najwygodniejsza tylko do czasu! Mało kto łączy takie dolegliwości jak przewlekłe bóle głowy czy pleców z przyjmowaniem złej pozycji w trakcie snu. Niepokojące objawy mogą pojawić się po wielu miesiącach, a nawet latach. Nie wyobrażasz sobie zasnąć na plecach lub na boku? Wielu naszym klientom równie ciężko było zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia. Ale duża część z nich zrezygnowała z częstego spania na brzuchu, gdy, podczas zakupu materaca lub poduszki, dowiedziała się o konsekwencjach zdrowotnych, które może powodować przyjmowanie nienaturalnej pozycji w trakcie snu.

Czy spanie na brzuchu jest zdrowe?

Niestety nie mamy dobrych informacji dla osób, które lubią spanie na brzuchu. To pozycja, która nie sprzyja prawidłowemu ułożeniu kręgosłupa. Może być jedną z przyczyn sztywności karku i przewlekłych bólów pleców. Spanie na brzuchu źle wpływa m.in. na odcinek szyjny, piersiowy i lędźwiowy. Może przyczyniać się do rozwoju i pogłębienia chorób kręgosłupa. Ze względu na nadmierny ucisk na narządy wewnętrzne może również w negatywny sposób wpływać na działanie układu oddechowego i trawiennego. Osoby, które cierpią na chroniczne bóle głowy, karku czy pleców, powinny zwrócić szczególną uwagę na pozycję przyjmowaną w trakcie snu. Ale nie tylko! Równie ważny jest dobór odpowiedniego materaca, stelaża do łóżka, a nawet poduszki. Na rynku dostępne są produkty przeznaczone dla osób, które lubią spać na brzuchu. Są to m.in. specjalnie wyprofilowane poduszki w kształcie rozgwiazdy. Choć akcesoria te mogą w pewnym stopniu zminimalizować dyskomfort spowodowany nieprawidłowym ułożeniem kręgosłupa w nocy, warto przede wszystkim spróbować zmienić swoje przyzwyczajenia – dla zdrowia i poprawy komfortu snu!

Spanie na brzuchu – co oznacza?

Wiele osób tuż po przebudzeniu zagląda do sennika, chcąc lepiej poznać samego siebie i zrozumieć swoje emocje. Próby interpretacji snów nikogo nie dziwią. Istnieją jednak ciekawe badania, które łączą pozycję przyjmowaną w trakcie snu z… cechami charakteru. Według naukowców zajmujących się psychologią snu osoby, które najczęściej zasypiają na brzuchu, oplatając rękoma poduszkę, są ekstrawertykami – wykazują cechy przywódcze, doskonale czują się w roli przewodnika lub lidera, ale bardzo źle znoszą krytykę. Czy w takim razie zmiana pozycji do spania może wpłynąć na nasz charakter? Sądzimy, że jest to bardzo mało prawdopodobne. Ale zdecydowanie może wpłynąć na poprawę jakości snu oraz samopoczucia. Warto więc potraktować powyższą informację wyłącznie jako ciekawostkę niż analizę charakterologiczną.

Tempur Ombracio dla śpiących na brzuchu            Poduszka Tulip the Pillow

Poduszka TEMPUR Ombracio Cool Touch Poduszka Tulip The Pillow

Czy spanie na brzuchu jest zdrowe dla kręgosłupa?

Lekarze i specjaliści do spraw snu są jednomyślni – najzdrowszą pozycją jest spanie na plecach. Dlaczego? Spanie w tej pozycji przynosi wiele korzyści dla organizmu. Pozwala w pełni wyprostować kończyny, nie obciąża kręgosłupa, ułatwia oddychanie i nie powoduje nadmiernego ucisku na narządy wewnętrzne. Osoby, które śpią na plecach, zdecydowanie częściej budzą się wypoczęte i zrelaksowane. Ale istnieją także pewne przeciwwskazania, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze najlepszej pozycji do spania. Eksperci są zdania, że spanie w pozycji tzw. kłody lub rozgwiazdy może nasilać chrapanie. Dlatego osoby, które mają tendencje do chrapania, a nawet bezdechów sennych (m.in. z powodu wad anatomicznych, nadwagi czy otyłości) powinny jak najczęściej układać się na boku. Spania na plecach nie zaleca się także osobom zmagającym się z refluksem żołądkowo-przełykowym.

 

Co zrobić, żeby nie spać na brzuchu?

Gdy klienci pytają nas, czy spanie na brzuchu jest zdrowe, odpowiadamy: zdecydowanie nie. Doskonale rozumiemy jednak, że osoby, które od wielu lat śpią w tej pozycji, mogą mieć duży problem, by w ciągu jednej nocy zmienić swoje przyzwyczajenia. Warto więc zacząć od małych kroczków i stopniowo zmieniać pozycję na taką, która będzie zdrowsza dla kręgosłupa. Rekomendujemy zakup specjalnej profilowanej poduszki, która zapewni odpowiednie podparcie dla głowy i kręgosłupa szyjnego. Po latach spania na tradycyjnej, płaskiej poduszce pierwsza noc z profilowaną poduszką może być trudna. Nie warto się jednak poddawać! Klienci Selene mówią, że pierwsze efekty są zauważalne bardzo szybko!